گروه روانشناسی و روانپزشکی مهربد / روان درمانی / تنظیم هیجان و راه های کنترل آن
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

تنظیم هیجان و راه های کنترل آن

تنظیم هیجان چیست؟ همانطور که می دانید هیجان، بخش عظیمی از زندگی بسیاری از افراد را تشکیل می دهد. اما در تعدادی از افراد این موضوع از کنترل خارج شده است. از جمله مواردی که می تواند این حس هیجان را آشکار کند می توان به مواردی همچون: احساس گناه، غم و اندوه، احساس غرق شدن یا ناامیدی، خشم، سرزنش خود و کم ارزش بودن اشاره کرد. برای کنترل این حس هیجان نیاز به راهکارهایی دارید که ما در ادامه این مقاله به آنها اشاره نمودیم.

تنظیم هیجان چیست؟

به طور کلی به فرایندهای درونی و بیرونی که مسئول اتفاقاتی از قبیل: نظارت، ارزیابی و تعدیل واکنش ­های هیجانی، به خصوص اشکال شدید و زودگذر هستند را تنظیم هیجان می گویند. اما اگر به صورت عملی این فرایند را بخواهیم شرح دهیم باید بگوییم که تنظیم هیجان در پژوهش حاضر، نمره ای که فرد از پرسشنامه تنظیم هیجان گروس (2004) کسب می کند است.

بیشتر بخوانید: اختلال پارانویا چیست؟

چرا تعدادی از افراد به تنظیم هیجان بسیار بیشتر نیاز پیدا می کنند؟

همان طور که می دانید در بسیاری از موارد، ممکن است همه ی ما کنترل شرایط از دستمان خارج شود، اما برخی از افراد هستند که به طور مداوم با این چالش مواجه هستند. به طور مثال در مواردی ممکن است تغییر احساسات این افراد موجب شود تا این افراد، اقداماتی را انجام دهند که بعدا این اقدام آنها پشیمان هایی را به  بار می آورد. در این موارد، افراد به راحتی به روابط و یا اعتبار خود آسیب می زنند. از دست دادن این کنترل هیجان بنا به بروز موارد مختلفی است. به طور مثال ممکن است در گذشته، محرک هایی بر اساس رویدادهایی منفی برای فرد رخ داده باشد. در مواردی، تغییرات فیزیکی می تواند نقش به سزایی در از دست دادن کنترل این احساسات داشته باشند. اما نگران نباشید زیرا که با به کارگیری راهکارهایی می توانید جهت تنظیم هیجان اقدام نمایید.

چرا تعدادی از افراد به تنظیم هیجان بسیار بیشتر نیاز پیدا می کنند؟

بروز چه مواردی تنظیم هیجان را برای افراد دشوار تر می کند؟

عوامل مختلفی هستند که در بروز این موضوع تاثیر گذاراند که از جمله این عوامل مهم می توان به باورهای مربوط به احساسات منفی اشاره کرد.

این موارد تاثیرگذار عبارتند از:

  • عدم تعدیل و یا کنترل احساساتی مانند: خشم، اضطراب یا ترس خطرات
  • بروز رنج های غیر ضروری
  • از دست دادن فرصت هایی ویژه که این موضوع می تواند برای افرادی بسیار دلهره آور باشد

بیشتر بخوانید: بیش فعالی

استراتژی های تنظیم هیجان

این استراتژی ها عبارتند از:

 خود آگاهی

برای کنترل این احساسات پیشنهاد می کنیم که از خود سوالاتی مانند اینکه آیا من احساس غمگینی، ناامیدی، شرمساری یا مضطرب دارم؟ را بپرسید. سپس اندکی صبر کنید تا احساسات کنونی خود را درک و یا کشف کنید. سعی کنید تمامی این احساسات را بر روی یک کاغذی یادداشت نمایید اما به این نکته توجه داشته باشید که شما در این مرحله نباید به قضاوت کردن خود بپردازید.

ذهن آگاهی

استراتژیک بعدی که می تواند در تنظیم هیجان تاثیر گذار باشد، ذهن آگاهی است. این ذهن آگاهی به شما کمک می کند تا تمامی جنبه های حسی بدن خود را به طور کامل کشف کنید.

شفقت به خود

شفقت به خود به این معنی است که شما هنگام تجربه کردن احساسات و اتفاقات ناگوار مانند زمانی که با شکست روبرو می شوید، احساس ناکافی بودن می کنید، در این مواقع باید به جای نادیده گرفتن و یا سرزنش کردن خود، نسبت به خودتان حس خوبی داشته باشید.

بیشتر بدانید: دارو های ضد افسردگی

راهبردهای تنظیم هیجان

راهبردهای تنظیم هیجان

به فرایند های شناختی که به منظور تنظیم هیجان برای فرد انجام می شود را راهبردهای تنظیم هیجان می گویند. به طور کلی مواردی از قبیل: افکار و شناخت ها در توانایی مدیریت، نظم جویی و کنترل احساس ها و هیجان ها، نقش بسیار مهمی در تجربه ی یک رویداد تنیدگی دارند. برای کنترل حس هیجان می توانید از راهکار های زیر استفاده کنید که این راهکارها عبارتند از:

  • عدم سرزنش کردن خود: اولین نکته ای که برای تنظیم هیجان ها باید به آن توجه داشته باشید مقصر عدم مقصر دانستن و سرزنش کردن خود در شرایط پیش آمده است.
  • عدم سرزنش کردن دیگران: عده ای از افراد هستند که هنگام مواجه با شرایط ناگوار، دیگران را مقصر این شرایط پیش آمده می دانند. برای عدم وارد کردن آسیب به خود و دیگران لازم است از مقصر داستن دیگران دست بردارید.
  • عدم نشخوار فکری: در مواردی که شرایطی ناگواری رخ می دهد، ممکن است شما دغدغه هایی الکی و فراوانی را برای خود ایجاد کنید که این موضوع می تواند بسیار مخرب و آسیب زا باشد.
  • مثبت اندیشی: یکی از تاثیر گذارترین راهکارهای تنظیم حس هیجان، مثبت اندیشی است. در هگام شرایط ناگوار، سعی کنید ذهن و احساسات خود را به موارد مثبتی سوق دهید.
  • عدم پذیرش شرایط: هنگامی که شرایطی نامساعدی برای شما رخ می دهد نیازی نیست که خود را وادار به پذیرش این شرایط کنید، بلکه لازم است با یک برنامه ریزی هدفمند برای تغییر این شرایط سخت اقدام کنید.
  • برنامه ریزی داشته باشید: جهت کم کردن عوارض منفی در شرایط نامساعد، پیشنهاد می کنیم که با کمک یک مشاور ،یک برنامه ریزی درست و دقیق داشته باشید.

کلام آخر

تنظیم هیجان یک مهارت مهم در مدیریت شدت و مدت زمان احساسات است که می‌تواند برای کنترل استرس و بهبود سلامت روان مفید باشد که با استفاده از راهکارها و استراتژیک های ذکر شده در این مقاله می توانید برای کنترل این احساسات خود اقدام نمایید.

سوالات متداول

گروه روانپزشکی و روانشناسی مهربد

گروه روانپزشکی و روانشناسی مهربد

فعالیت خود را با هدف ارائه خدمات روانشناسی و روانپزشکی توسط متخصصان و روانپزشکان مجرب و حاذق آغاز کرده است.
این مرکز با داشتن فضایی مناسب، خدماتی تخصصی نظیر روان درمانی فردی، درمان مشکلات زوج و خانواده، مشاوره انلاین، روانپزشکی سالمندان، کودکان و نوجوانان را ارائه می دهد.
همچنین به درمان بیماری هایی نظیر افسردگی، اختلالات دو قطبی، اختلالات هوشیاری، عواقب مصرف داروهای روانگردان، وسواس فکری و غیره نیز می پردازند…
برچسب ها:
مقالات مرتبط
مشاوره ترک اعتیاد

مشاوره ترک اعتیاد

مشاوره ترک اعتیاد، به عنوان یکی از راه‌های اصلی در فرایند بهبود و بازگشت به زندگی سالم، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. در...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *