مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

تنهایی بعد از مهاجرت

تجربه احساس تنهایی پس از مهاجرت برای بسیاری از افراد ناگزیر است. وقتی وارد کشور جدیدی می‌شوید با جدایی از خانه، خانواده و دوستانتان روبرو می‌شوید. برای بسیاری از مهاجران حس تنهایی پس از مهاجرت، بسیار آزار دهنده است. این افراد با چالش‌های بزرگی رو به رو می‌شوند، سفری که هیچ زمان مشخصی برای پایان ندارد. برخی در هیجان اولیه به اندازه‌ای غرق می‌شوند که فکر می‌کنند همچنان در تعطیلات هستند. اما برخی دیگر تا زمانی که خانه و شغلی پیدا نکنند، نمی‌توانند زندگی روزمره را آغاز کنند. این افراد نیاز به پذیرش و تطبیق با جامعه جدید دارند تا به تدریج احساس بهتری داشته باشند.

این حس تنهایی به شما می‌گوید که دور از خانه هستید اما با گذر زمان، با تلاش برای ایجاد روابط جدید و شناخت بهتر فرهنگ محلی، این تنهایی به تدریج کاهش می‌یابد و جایی را برای خود در کشور جدید پیدا می‌کنید.

مشکلات تنهایی بعد از مهاجرت

تاثیرات منفی احساس تنهایی بعد از مهاجرت

احساس تنهایی می‌تواند به یک مشکل اساسی تبدیل شود زیرا اثرات مخرب و منفی بر سلامت عاطفی، روحی و جسمی را در پی دارد. تنهایی مداوم ممکن است منجر به افسردگی، افزایش خطر خودکشی و حتی بیماری‌های جسمی شود.

برای پیشگیری از این مشکلات، ایجاد ارتباطات اجتماعی، شرکت در فعالیت‌های گروهی، بهره‌گیری از حمایت روانشناختی و حفظ سلامت جسمی از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین، به دیگران اجازه دهید کمکتان کنند و درخواست کمک را بپذیرید. به اشتراک گذاشتن احساسات و مشکلات با دیگران نیز می‌تواند بهبود بخشی بزرگی باشد.

در صورتی که خود یا شخصی که به آن اهمیت می‌دهید، احساس تنهایی می‌کنید، بهتر است بدانید که ارتباط بیشتر با دیگران و ملاقات با افراد جدید می‌تواند راهی برای مبارزه با احساس تنهایی و پیشرفت در زندگی باشد. شرکت در فعالیت‌های اجتماعی، پیوستن به گروه‌های مورد علاقه و شرکت در رویدادها و ایجاد ارتباط عمیق‌تر با دیگران را از جمله راه‌حل‌هایی است که برای غلبه با احساس تنهایی می‌توان استفاده کرد. همچنین، نباید از درخواست کمک خجالت بکشید و به دیگران اجازه دهید از شما حمایت کنند.

تمرکز خود را بر روی پیوند و ارتباط با دیگران قرار دهید و برای غلبه بر تنهایی پس از مهاجرت سعی کنید ارتباطات معناداری با دیگران برقرار کنید.

بیشتر بخوانید: تست روانشناسی مهاجرت

راهکارهایی برای مقابله با احساس دلتنگی

در این بخش، راهکارهایی برای مقابله با احساس دلتنگی بعد از مهاجرت بیان می‌کنیم.

واقع بین باشید

 واقع‌بین باشید و به این موضوع فکر کنید که قصد شما از مهاجرت چه بوده است! مهاجرت اغلب به دلیل دستیابی به یک زندگی بهتر و شرایط مطلوب است. افراد با هدف‌های مختلفی مانند دستیابی به فرصت‌های شغلی بهتر، ادامه تحصیلات و زندگی بهتر دست به مهاجرت می‌زنند. طبیعی است که مسیر پر از چالش‌ها و مشکلات است اما چون هدف شما دستیابی به آینده‌ای بهتر است، باید با واقع‌بینی با مشکلات رو به رو شوید. یکی از این مشکلات نیز کنار آمدن با دلتنگی است. با تمرکز بر هدف و تلاش مستمر، می‌توانید با غم غربت راحت‌تر کنار بیایید. به خاطر داشته باشید که تلاش شما برای رسیدن به زندگی بهتر، ارزشمند است.

واقع بین بودن و مشکلات تنهایی بعد از مهاجرت

علت دلتنگی را پیدا کنید و برای آن جایگزینی قرار دهید

برای رفع دلتنگی‌هایتان، می‌توانید جایگزینی مناسب پیدا کنید. وقتی دلتان برای چیزی، کسی یا مکانی تنگ می‌شود، به درون خود رجوع نموده و بررسی کنید که آن مورد دلتنگی در گذشته چه نیازی را در شما برآورده می‌کرده که اکنون همچنان در شما زنده است. سپس تلاش کنید جایگزینی پیدا کنید تا به آن نیاز پاسخ دهید. البته باید توجه داشت که این روش برای برخی دلتنگی‌ها مثل دلتنگی برای آغوش مادر، ممکن است مناسب نباشد، اما در بسیاری از موارد می‌تواند به شما کمک کند.

برای مثال، اگر دلتنگ انجام برخی کارها، بازی و ورزش و… با دوستان و اطرافیان خود هستید، می‌توانید با هم‌خانه یا دوست خارجی خود،آن کارها را انجام دهید. با پیدا کردن جایگزینی مناسب، می‌توانید دلتنگی خود را کاهش دهید و ارتباطات جدیدی را در کشور غریب برقرار کنید.

بیشتر بخوانید: اختلال خواب

برقراری و حفظ ارتباط کنترل شده با افراد خانواده

برای برقراری و حفظ ارتباط کنترل شده با افراد خانواده، می‌توانید از تماس‌های صوتی و تصویری با خانواده و دوستان استفاده کنید. اما برای جلوگیری از حواس‌پرتی و درگیری بیش از حد با مسائل خانه و دلتنگی، بهتر است زمان مشخصی را برای این تماس‌ها در نظر بگیرید و مدت زمان آن‌ها را محدود کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا هم ارتباط صمیمانه خود را با افراد خانواده حفظ کنید و هم زمان کافی برای تمرکز بر برنامه‌ها و زندگی جدیدتان در غربت داشته باشید.

به عنوان مثال، شب ‌هنگام که خانواده در خانه جمع می‌شوند و شما هم دور از خانه هستید، می‌توانید زمان محدودی را برای تماس با آن‌ها در نظر بگیرید. مثلا می‌توانید هر شب یا چند روز یک بار به مدت 15 یا 30 دقیقه با آن‌ها صحبت کنید و سپس با آرامش برای روز کاری یا تحصیلی خود آماده شوید. با این روش، هم می‌توانید دلتنگی خود را کاهش دهید و هم بر روی روند زندگی جدیدتان در کشور دیگر تمرکز کنید.

برقراری ارتباط با دنیای جدید

برخی از افراد ممکن است روحیه اجتماعی نداشته باشند و خیلی با دیگران معاشرت نکنند. اگر بعد از مهاجرت در تنهایی خود غرق شوید، این موضوع می‌تواند احساس تنهایی شما را شدت ببخشد. اگر تمایل چندانی هم به برقراری ارتباط با دیگران ندارید، بهتر است سعی کنید این کار را انجام دهید. برای برقراری ارتباط با دنیای جدید و افراد محل اقامت خود، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • لبخند و ارتباط چشمی: با یک لبخند صمیمی و نگاهی مثبت، به افراد غریبه در محل‌های عمومی مانند آسانسور، فروشگاه، پارک و… نگاه کنید. این کار می‌تواند اولین قدمی در برقراری ارتباط با دیگران باشد.
  • مشارکت در فعالیت‌های جمعی: در محل اقامت خود، سعی کنید در فعالیت‌های گروهی شرکت کنید. مثلا در میزگردها، فعالیت‌های ورزشی و هنری و… حضور پیدا کنید. این فعالیت‌ها به شما فرصتی می‌دهد تا با افراد جدید آشنا شوید و روابط مناسبی را برقرار کنید.
  • مشارکت در رویدادها: به دعوت‌هایی که از سوی همسایگان یا دیگران دریافت می‌کنید، توجه نمایید و در رویدادها و مراسم‌ها شرکت کنید. این موارد فرصتی خوب است تا با افراد جدید آشنا شده و ارتباط خود را تقویت کنید.
  • داوطلب شدن در فعالیت‌های اجتماعی: اگر علاقه‌مند هستید، می‌توانید در فعالیت‌های داوطلبانه محلی شرکت کنید. مشارکت در گروه‌ها و انجمن‌ها محلی، مانند کمک به افراد نیازمند، محیط زیست، حیوانات و… نه ‌تنها به  افراد و جامعه کمک می‌کند، بلکه شما را با افراد جدید آشنا می‌کند.
  • استفاده از فضاهای اجتماعی آنلاین: امروزه فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در برقراری ارتباط با دیگران دارند. شما می‌توانید در گروه‌ها و صفحات مرتبط با علاقه‌های خود عضو شده و در بحث‌ها و فعالیت‌ها شرکت کنید.

بیشتر بخوانید: درمان اختلال شخصیت مرزی

نتیجه‌گیری

تنهایی بعد از مهاجرت، برای اکثر افراد پیش می‌آید و یک واکنش طبیعی بعد از مهاجرت است. اما اگر این احساس تنهایی و دلتنگی ادامه پیدا کند یا بر روی روند طبیعی زندگی تاثیر بگذارد مشکلاتی را برای فرد ایجاد می‌کند. در این نوشته، در خصوص احساس تنهایی پس از مهاجرت صحبت کردیم و چند راهکار برای مواجهه بهتر با این شرایط بیان کردیم. هر چند، پیشنهاد می‌کنیم اگر مشکل جدی در این زمینه دارید از مشاوره روانشناسان ماهر و با تجربه استفاده کنید.

 سوالات متداول

گروه روانپزشکی و روانشناسی مهربد

گروه روانپزشکی و روانشناسی مهربد

فعالیت خود را با هدف ارائه خدمات روانشناسی و روانپزشکی توسط متخصصان و روانپزشکان مجرب و حاذق آغاز کرده است.
این مرکز با داشتن فضایی مناسب، خدماتی تخصصی نظیر روان درمانی فردی، درمان مشکلات زوج و خانواده، مشاوره انلاین، روانپزشکی سالمندان، کودکان و نوجوانان را ارائه می دهد.
همچنین به درمان بیماری هایی نظیر افسردگی، اختلالات دو قطبی، اختلالات هوشیاری، عواقب مصرف داروهای روانگردان، وسواس فکری و غیره نیز می پردازند…
برچسب ها:
مقالات مرتبط
مزیت روان‌درمانی آنلاین

مزیت روان‌درمانی آنلاین

روان‌درمانی آنلاین چه مزیت‌هایی دارد؟ روان درمانی آنلاین، روش درمانی است که از طریق فضای مجازی و ابزارهای ارتباطی...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *